Muhammed Çerkes: Mevcut dünya Çerkes birliğine güvenmiyorum


27 Haziranda Karaçay-Çerkes Cumhuriyetinde bulunan Adıge Xase toplantı yapıldı, Dernek başkanlığına yeniden aday gösterilen Muhammed Çerkes ile Özgürlük radyosu adına bir röportaj yaptık. Dünya Çerkes Birliği ve Karaçay-Çerkes Adıge Xase ile ilgili sorular sorduk.

Özgürlük Radyosu: Rusya’da Çerkesler üç ayrı cumhuriyette yaşıyor, diğer tarafta Suriye savaşı başladıktan sonra Adıgey Cumhuriyeti ve Kabardey-Balkar Cumhuriyetine neden sadece 50 kişiden başka insan yerleştirilemedi?

Muhammed Çerkes: Bu görev Adıge Xasenindi fakat üzülerek belirtmeliyim ki insanlarımız bu konuda yeterince özverili değiller. Genel olarak sıkıntılarımızın başında bu geliyor. Bu konuyla sadece beş kişi ilgilenince yeterli olamıyoruz. İş güç derdinde olan insanlar destek veremiyor, bahane olarakta: "Yardımcı olduğumuz ortaya çıkarsa hükümet bizi sıkıştırır bu yüzden çekiniyoruz.” diyorlar. Hükümet elinizden geldiğince yardımcı olun demiş olsa işler çok daha farklı olacaktır.

Özgürlük Radyosu: Peki hükümet neden böyle bir karar almıyor?

Muhammed Çerkes: Buraya Çerkeslerin dönmesini istemiyorlar, Şüphesiz buraları elinden alan Rusya buyrun gelin yerleşin demeyecektir mücadelelere yerleşmedikten sonra, Buna birde Karaçayların bu konuda isteksizlikleri ekleniyor, haliyle yönetici Karaçay olunca o halkta bunu istemeyince, onlar neden istesinler Çerkeslerin nüfusunun artmasını? Onların şu anda gönüllerinde yatan Kabardey de olduğu gibi nüfusun fazlalığını oluşturabilmektir.
Birde burada rüşvet olayı var ki Rusya’da bunun yaygın olduğunu biliyorsunuz, burada da fazlasıyla var, paranız varsa Çerkeslerin dönüşünde sağlayabilirsiniz, fakat rüşvet vermeniz gerekir, biz kesinlikle rüşvete karşıyız, bir çok şey bundan kaynaklanıyor.

Özgürlük Radyosu: Muhammed gördüğümüz kadarıyla günümüz Karaçay-Çerkesin de cesaretle doğruları söyleyen bu konulara emek veren nadir insanlardansın bunun anlamı senin korkuların, çekincelerinin olmadığı mı?

Muhammed Çerkes: Ben kendi insanımdan utanmıyorsam, hiç kimseden korkum olmaz, doğrudur söyledikleriniz, çok kişi söyler kendine dikkat et diye, fakat benim bu çalışmalarıma engel olamayanlar, farklı engellemeler deneniyor, kendi adıma başkalarını sıkıntıya sokmaktan çekiniyorum bu bana bir nebze engel oluyor. Bazen oluyor bu nedenle planlarımızın aksadığı.
Bu konuyla alakalı olarak Dünya Çerkes Birliği(DÇB) ile ilgili bir çalışmam bir çalışma içerisindeyim. Ulusal meselemize olan yaklaşımı hepimizin gözden geçirmesi, değiştirmesi gerekiyor.Şimdiye kadar DÇB’ye olan inancım, insanların yaklaşımları ve inancı farklıydı. Anladığım kadarıyla artık bundan ayrılmamız ve Çerkes ulusal sorununu Çerkesler olarak ele almamız gerektiğidir.

Özgürlük Radyosu: Bunun anlamı Çerkesler Dünya Çerkes Birliğinden ayrılmalı mı?

Muhammed Çerkes: Ayrılmadan doğruyu söylemek gerekirse bugün mevcut DÇB’ye güvenmiyorum ve bana göre bu bir Rusya projesidir, Türkiye ziyaretimde gördüğüm de başka ülkelerin projeleridir. Ben her ikisini de beğenmedim. Biri kısa sürede Çerkesleri savaş ile insansızlaştırır diğeri ise şimdilik biz fark etmeden Çerkeslerin mezar taşlarını hazırlatıyor her ikisini de istemiyorum. Ben isterim ki halkım kendi bir araya gelip düşünceleri birleştirip halkını koruyan, halkını ileriye taşıyacak kendi projesini ortaya koymalıdır.

Muhammed Çerkes bahsettiği projeyi çok geçmeden insanlarımızla paylaşmayı düşünüyor Konuyla ilgili bizlere çok fazla detay vermemiş olsada ufak bir bilgi olarak projenin Avrupada hayata geçirileceği söyledi .

Kaynak: Özgürlük Radyosu (Khutynygharadio), Kuşpa Marina, Çerkessk.

Çeviri: ÇY-Haber Merkezi