Çerkes Aktivist Anzor Ahohov İçin Arama Emri Çıkarıldı!


7 Şubat 2014'te Soçi olimpiyatlarının açılış gününde, 150 yıl önce Çerkes soykırımının yapıldığı topraklarda olimpiyat düzenlenmesine karşı çıkarak Nalçik'te eylem yapan Anzor Ahohov'a karşı takibat gerçek bir ''av partisine'' dönüşüyor. 

7 Şubat 2014'te Soçi olimpiyatlarının açılış gününde, 150 yıl önce Çerkes soykırımının yapıldığı topraklarda olimpiyat düzenlenmesine karşı çıkarak Nalçik'te eylem yapan Anzor Ahohov'a karşı takibat gerçek bir ''av partisine'' dönüşüyor. Ahohov dosyasını yürüten Kabardey-Balkar Cumhuriyeti Soruşturma Komitesi üyeleri 7 Şubat tarihinde onun evine gittiler ve doğal olarak evde bulamayınca arama emri çıkarıldı.

Natpress'e arama emri çıkarılacağı konusunda uyarıldığını söyleyen Ahohov,soruşturmayı yürüten kişinin kendisine telefon ettiğini ve buluşarak konuştuklarını söyledi. ''Ben ona 308. maddeyle soruşturmayı red etmeyeceğini ve bu anlamda soruşturmaya katkıda bulunmayacağımı anlattım. Oda bana, meslektaşlarının yaptıklarından dolayı utanç duyduğunu ancak kendisi hakkında arama emri çıkaracağını ve kusuruna bakmamamı rica etti''

Ahohov bu durumdan memnun olmadığını ve kendisinin soruşturmacıya güç kullanılarak götürülmesi halinde hiçbir şey imzalamayacağını ve konuşmayacağını söyledi. Geçen yıl şubat ayındaki ilk tutuklanmasında her tarafını kırdıklarını, çok sert dövüldüğünü ve işkence gördüğünü hatırlatan Ahohov, şimdi benim gidip beni suçlu çıkarmaları için onlara yalvarmamı istiyorlar, dedi.

Ahohov'un 2014’ün 7 Şubat’ın da düzenlediği eylem olmuş bitmiş gibi ancak o eylemde çok iyi hissedilen bir içerik kalıyor. Aktivist, bu eylemiyle yalnızca Çerkeslerin çoğunluğunun görüşünü ifade etmekle kalmamış, Rusya devlet başkanı Vladimir Putin'in en sevdiği bu pahalı yavruya, nasıl baktığını da göstermişti.

Ama bu yapılması mümkün olmayan bir şeydi. Şimdi anlaşılan o ki, Soruşturma Komitesinin dövme ve işkencelerle ilgili soruşturmasının nedenlerini belirleyen muhtemelen buydu.

Çerkes aktivistin kaderi konusunda aktif rol alan siyaset bilimci Abraham Şmuleviç'e göre Soruşturma Komitesinin Anzor Ahohov'a karşı suçlaması tamamen absürt. Birincisi, soruşturmacılar Ahohov'un ikamet adresine gittiklerinde zaten orada yaşamadığını biliyorlardı. İkincisi ve en önemlisi, mağdur, dövülen ve işkence gören kişi davada tanık statüsünde olamaz diyen Şmuleviç, Stalin zamanında bile böyle bir şey yoktu dedi.

Ahohov anlaşıldığı gibi mahkeme öncesi yürütülen böyle bir soruşturmayı uzun süre kaldıramadı. Ve soruşturma görevlileriyle görüşmekten kaçınmaya başladı. Onların çağrılarına cevap vermiyordu. Muhtemelen soruşturma görevlisinin istediği de oydu. Şimdi de uyuklamadan sonra suç davasını istedikleri gibi istedikleri maddeyle düzeltebilirler. Örneğin, ifade vermeyi reddetme.

Soruşturma Komitesinin çıkardığı arama emrinden sonra Soruşturma Komitesi yönetimine yazdığı dilekçede ise Anzor Ahohov şöyle demekte: ''Benim yasadışı olarak tutuklanarak ve bana karşı yapılan yasadışı fiziksel uygulamalara karşı ifade vermeye karşı değilim ve hiçbir zamanda karşı olmadım. Ben suçluların yasalara göre cezalandırılmalarını istiyor ve talep ediyorum. Ve bunun için bana düşen her şeyi yapmaya hazırım''

Ahohov dilekçesinde ayrıca, ''Ben adil bir soruşturma talep ediyorum ve soruşturmayı şu anda yürüten görevlilerle işbirliğini reddediyorum. Çünkü bu soruşturmayı yürütenler soruşturmayı karartıyor, delilleri yok ediyorlar ve davayı bana hakaret eden emrivaki bir şekle sokuyorlar. Ben bu durumda yalnızca savcılıkla işbirliği yapmaya hazırım'' dedi.

Bu arada Natpress'e konuşan Şmuleviç ise, ''eskiden Stalin zamanında düzene uymayan insanlar için İngiliz ya da Etiyopya ajanı suçlaması yapılırdı. Şimdi ise sivil toplumsal bir tavrı olan ve tamamen yasal çalışmalar yapan insanlara karşı Ahohov'a yaptıkları gibi düzmece davalar açıyorlar. Bununla mücadele etmenin tek yolu gazetecilerin ve sivil toplumun gürültü çıkarmasıdır'' dedi.

Hatırlanacağı gibi 17 Aralık 2014 tarihinde Çerkes aktivistleri Anzor Ahohov'u destekleyen 65 kişinin imzaladığı bir açıklama yapmışlardı.  Bu konu başından beri Rusya sınırlarını aşarak uluslararası düzeye gelen ses getiren bir konu olmuştu. Protesto eylemleri ve çeşitli yayınlar yapılmıştı. Özel servislerin gerçekten korktukları  tel şey ise şeffaflıktır.

Not: Dünyanın çeşitli ülkelerinde yaşayan Çerkes aktivistlerin  yayınladıkları Andzor Ahahov'a destek bildirisi: http://cherkessia.net/news_detail.php?id=6504

Şaş'e Aslan- Natpress.ru Genel Yayın Yönetmeni


Çeviri : Khuade Adnan