28 eylül Çerkes Milli Kıyafeti Günü kutlanacak



Cumhuriyetimizde ilk defa resmi olarak 28 eylül tarihinde Çerkes Milli Kıyafeti Günü kutlanacak.
Adıge Cumhuriyeti onursal kültür emekçisi,tarih bilimdalında kandidat Şhaptleko Guçıps ile bu gün hakkında sohbet ettik.

Şhaptleko Ğuçıps; Bunu basit bir bayram olarak algılamıyorum.  Çerkes milli kıyafeti günü insanın fikirleri, kavrayışı, bilinci ile de ilişkilidir. Dili olmayan ayrı bir millet olarak yaşayamıyor. Bizim dilimizde, kıyafetimizde güzel.

- Belirttiğine göre muhafaza edeceğimiz onurlanacağımız şeylerimiz var.

- Çerkesler her zaman kıyafete önem verirlerdi. Çerkes kıyafeti erkek için kullanması rahat, bayanları içinse onları güzelleştiriyor. Milletimiz uzun yıllar savaş-karışıklık içerisinde yaşamıştı. Bu çerçevede kıyafetimizde değişiklikler oldu, artık günümüz yaşantısına uygun.

- Organizatörler arasında olduğun malumumuz. Kıyafet günü ilgi çekici olacak mı?

- Adıge Cumhuriyeti ulusal işler, yurtdışında yaşayan soydaşlar ve basından sorumlu komite başkanı Şhalaho Asker ve bu kurum çalışanları bayramın organizatörleri. Sıkça görüşüyoruz. Nalmes ansamblesi konser hazırlığı yapıyor. Çerkes milli kıyafet gününü ilk defa böyle kutlayacağımız için seviniyoruz.

- Çerkes Milli Kıyafet gününe sahip olmamızın sence anlamı nedir?

- Buna ön ayak olanlardan Allah razı olsun. Çerkesler dağınık olarak 55'ten fazla ülkede yaşıyor. Adıgeler nerede yaşıyorlarsa yaşasınlar anadilleri ile milli kıyafetleri ile diğer milletlerden ayrılıyorlar. Çerkes kıyafeti milletin fertlerini birbirine yakınlaştırıyor. Milletin maneviyatının gelişmesi için böylesi günlere ihtiyacımız var. Bence canı ile başı ile Çerkes Milli Kıyafet gününe iştirak edenlerin dünya kadar önemi var. Bu bayramın eğitsel olarak sunacağı katkıda büyük olacak.

- Çerkes kıyafeti giymiş birisini görünce neler hissediyorsun, bize aktarabilirmisin?

- Kıyafeti giyenin milli gelenek-göreneklerimizin koruyucusu olduğunu düşünüyorum. Çerkes kıyafeti giyen kişinin olmaz bir şey yapmayacağını düşünüyorum. Çerkes kıyafetini güzelce üzerinde taşıyan, bunun anlamını gerçekten verenlerden sınırsız derecede razıyım.

- Ğuçıps, açık-net bir sorum olacak, Çerkes kıyafeti veya çerkes şapkası-kalpak giymeyi yakıştırmayanlara denk geliyormusun?

- Denk geliyorum. Ben de o bahsettiklerin gibiydim. Kalpak bana güzel geliyor, ama taktığımda insanlar arasında dikkat çekeceğimi düşünüyordum. Şimdi ise kalpağı memnuniyetle takıyorum. Kıyafetimize alışmamız gerekiyor. O nasıl güzelse onu öylesine güzel bir şekilde taşımalıyız. Bu gün de zaten buna hizmet ediyor.

- Kıyafet gününün güzel geçmesini temnni ediyoruz.

-Teşekkürler

YEMT'ITL Nurbıy - Adıge Maq

Çeviri; AÇUMIJ Hilmi