Polisin el koyduğu 21 Mayıs hatıra bantları sahibine iade edildi


Çerkes Soykırımının 150. yıldönümü anısına bastırılan ve Moskova polisi tarafından el konulan hatıra bantları sahibine iade edildi.  

Bantlara el konulmasının üzerinden neredeyse bir yıl geçti. Bantları sipariş eden Beslan Teuvej geçen yıl Mayıs’ta, bantları Moskova’daki bir basım evinden aldığı esnada “E” merkezi (Ekstremizmle Mücadele Merkezi) çalışanlarınca durduruldu. Bantlar inceleme yapmak için alındı. O günden beri hatıra bantlarını almak için mücadele veren Teuvej sonunda bunu başardı. Adıge Heku (aheku.net) internet sitesi Beslan Teuvej’e konuyla ilgili birkaç soru yöneltti:

Beslan, hatırlatır mısın lütfen, bantlara hangi gerekçeyle el konuldu?

“Rus-Çerkes savaşı” (Wurıs-Adıge Zawe) yazısını bahane ettiler. Bantlara el konulurken, Rus-Çerkes savaşı ifadesinin Rusya İmparatorluğunda resmen kullanıldığını söyledim. Ayrıca bu bantların zaten Adıgey Cumhuriyeti Ekstremizmle Mücadele Merkezi incelemesinden geçtiğini, yasadışı bir şey bulunamadığını, onlardan bilgi alabileceklerini anlattım. Fakat açıklamalarımın hiçbir etkisi olmadı.

Bantların RF yasalarına aykırı olmadığıyla ilgili herhangi bir kanıt sundun mu? Onları geri alabilmek için nasıl mücadele ettin?

İlk iş olarak Adıgey’deki inceleme belgelerini aldım. Daha sonra Moskova savcılığına, zaten incelenmiş olan bantlara el koyan polislerin yasalara aykırı hareket ettiğini yazdım. Dilekçeye inceleme sonucunun kopyasını da ekledim. Haftada bir defa istikrarlı şekilde şubeye telefon açtım. Telefonlarıma cevap verilmesi. Daha sonra çağrı merkezi üzerinden telefon etmeye başladım, orada tüm telefonlar kayda geçiyor. Şube başkanına inceleme materyallerini sordum.

Bantlarla birlikte inceleme sonuçlarını da aldın mı?

Evet, inceleme sonuçlarının kopyasını verdiler. Burada bantların üzerindeki yazıların ekstremist bir şey içermediği ifade ediliyor.

Bantları ne yapacaksın?

Bunlara el konulması olayı geniş yankı uyandırmıştı. Şimdi bu olayı duyan herkes, “el konulan ve daha sonra iade edilen” 2014 tarihli bantlara sahip olmak istiyor. Bu yıl için bastırmayı düşündüğümüz bantlarla birlikte bunları da dağıtacağız.