Adige Devlet Üniversitesi Rektöründen Düzce Üniversitesine Ziyaret


Adige Devlet Üniversitesi (Adyge State Universty) Rektörü Prof. Dr. Rashid Khunagov ve beraberindeki heyet Düzce Üniversitesi'ne ziyaret gerçekleştirdi.

Düzce Üniversitesi ile Adige Devlet Üniversitesi arasında imzalanan ikili işbirliği protokolünün ardından, Fen Edebiyat Fakültesi Çerkes Dili ve Edebiyatı Araştırma Laboratuvarı açıldı.Bu konuda Üniversitenin paylaşım sitesinde paylaşılan haberi aynen aktarıyoruz.

Adige Devlet Üniversitesi Rektöründen Üniversitemize Ziyaret

Rektörümüz Prof. Dr. Funda Sivrikaya Şerifoğlu, Rektör Yardımcılarımız Prof. Dr. Nigar Demircan Çakar, Prof. Dr. İsmail Ercan ve Prof. Dr. Öner Abidin Balbay tarafından karşılanan heyet Üniversitemizde ikili temaslarda bulundu.

Üniversitemiz Fen Edebiyat Fakültesi Dekanı Prof. Dr. İlhan Genç, Dekan Yardımcısı Doç. Dr. Nesip Aktan, Kafkas Diller ve Kültürleri bölümümüz öğretim üyeleri, Prof. Dr. Mira Khachemizova, Doç. Dr. Susana Shkhalakhova, Doç. Dr. Ruzana Doleva, Yrd. Doç. Dr. Fehmi Altın, Hakime Erciyas Yabancı Diller Yüksek Okulu Müdürü Yrd. Doç. Dr. Yusuf Şen,  Dr. Faruk Ermemiş’in eşlik ettiği konuklarımız Rektörümüzü makamında ziyaret etti.

Rektörümüz tarafından Üniversitemizin tanıtım sunumu gerçekleştirilmesinin ardından karşılıklı bilgi alışverişinde bulunuldu. Görüşme sonrasında misafir Üniversite Rektörü ve beraberindeki heyet Fen Edebiyat Fakültemizi ziyaret etti.Ziyarette, Adige Devlet Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Rashid Khunagov, Çerkes Dili ve Edebiyatı Bölümü öğrencilerine yönelik olarak, “Siz öğrencilerimizin her zaman yanında olacağız. Sizi desteklemeye devam edeceğiz. Böyle bir bölümün kurulacağı haberi gelince çok duygulandım ve çok sevindim. Düzce Üniversitesi Rektörünün ziyaretiyle hemen iş birliği çalışmalarına başladık ve bu bağlamda üç öğretim görevlisi gönderdik. Burada görev alan öğretim görevlilerine teşekkür ediyorum. İnanıyorum ki bölümümüzde eğitim gören öğrencilerimiz Çerkeslerden daha iyi Çerkesçe konuşacaklar.” dedi.

Konuşmasında Adige Devlet Üniversitesi Rektörlüğüne ve Öğretim Üyelerine teşekkürlerini ileten Rektör Yardımcımız Prof. Dr. Nigar Demircan Çakar, “Bölüm Türkiye’de bir ilk. Farklı milliyetlerden öğrencilerimizin bu bölümü tercih etmesi çok önemli.” dedi.
Rektör Yardımcımızın ardından söz alan Fen Edebiyat Fakültesi Dekanımız Prof. Dr. İlhan Genç, “İki yıl önce bizleri misafir eden rektör hocaya ve misafir öğretim görevlilerine teşekkür ederiz.” şeklinde konuştu.

Dili kaybetmenin, kültürü, örf ve adetleri kaybetmeye neden olacağını ifade eden Dr. Faruk Ermemiş, “Bizim dilimiz Anadolu’nun ilk dillerinden bir tanesidir. Dünyada 5000’den fazla ölü dil var. Adigece’de ölü diller arasına girme tehlikesiyle karşı karşıya. Bu dilin yaşatılmasında hizmet eden sizlere teşekkür ederim. Yarın açacağımız kültür merkezini bir eğitim yuvası haline getireceğiz.” dedi.
Adige Devlet Üniversitesi Öğretim Üyesi, Misafir Öğretim Elemanımız Prof. Dr. Mira Khachemizova, “Burada olmaktan çok mutluyum ve kendimi evimde hissediyorum. Bizlere aile ortamı yaratan başta Rektör hocamıza ve bizi buraya gönderen Adige Devlet Üniversitesi’ne teşekkür ederiz.” dedi.

Bölümün kuruluşunun ikinci yılı münasebetiyle kesilen pasta ve yapılan ikramların ardından misafirlerimiz Düzce Valimiz Ali İhsan Su’ya ziyaret gerçekleştirmek üzere bölümden ayrıldılar.

Ziyaretin ikinci gününde, Rektörlüğümüzde Üniversitemiz ile Adige Devlet Üniversitesi arasında imzalanan ikili işbirliği protokolünün ardından, Fen Edebiyat Fakültesi Çerkez Dili ve Edebiyatı Araştırma Laboratuvarı’nın açılış töreni düzenlendi. Açılış törenine, Rektörümüz Prof. Dr. Funda Sivrikaya Şerifoğlu, Rektör Yardımcılarımız Prof. Dr. Nigar Demircan Çakar, Prof. Dr. İsmail Ercan ve Prof. Dr. Öner Abidin Balbay, Adige Devlet Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Rashid Khunagov, beraberindeki heyet, Araştırma Laboratuvarının yapılması için bağışta bulunan Kabardin Tekstil San. ve Tic. A.Ş.’den, Hüsnü Orman, Mahar Orman Kum, Canberk Orman ve ailesi katıldı.

Kurdele kesilmesini takiben Çerkesçe ve Türkçe tabela çakılmasının ardından konferans salonunda açılış programı gerçekleştirildi. Programın açılış konuşmasını yapan Çerkes Dili ve Edebiyatı Bölümü Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Fehmi Altın, “Çerkes kültürünün dinamiğini kadınlar oluşturuyor. Kadınlarımız baş tacımız. Burada Rektörümüzün ipi göğüslemesine çok sevindik, mutluluk duyduk. Düzce ve Türkiye’deki Çerkeslerin “Seteneği (kahramanı)” diyoruz Rektörümüze.” dedi.

Kürsüye gelen Rektörümüz, “Dünya'da ilk defa ve sadece Düzce Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültemizde hem lisans hem de yüksek lisans düzeyinde Çerkez Dili ve Edebiyatı eğitimi verilmektedir. Bugün bizim için çok heyecanlı bir gün. Bir dil ölür insanlığın büyük bir parçası ölür. Dili yaşatmazsak kültürü yaşatamayız diye düşünerek önce Dil Tarih ve Zenginliklerini Araştırma Merkezimizin ve ardından Çerkes Dili ve Edebiyatı Bölümümüzü kurduk. Burada büyük pay Adige Devlet Üniversitesi Rektörümüzde. Derneğimiz ve Murat Caymaz başta olmak üzere tüm Çerkes kardeşlerimiz gelen hocalarımızı sahiplenmeseydi, evlerinde gibi hissettirmeseydi bu iş olmazdı. Büyük bir onurla emeği geçen herkese çok teşekkür ediyorum. Bağışta bulunan değerli aileye çok teşekkür ediyorum. Basın kanalıyla Düzceli hemşerilerime ve iş adamlarına bir duyuru yapıyorum. Üniversitemize ilk bağışı bir Kayserili aile yaptı. Şimdi bakın bir adım yaklaştık İstanbul’dan Çerkes kökenli bir aile bağışta bulundu. Bundan sonraki bağışı Düzce’den, Düzceli bir iş adamından yerleşkemize olmasını diliyorum. Ailemizin bu güzel bağışının buna örnek olmasını diliyorum.” şeklinde konuştu.

Programda konuşan Adige Devlet Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Rashid Khunagov, “Değerli misafirlerimiz sizlere bu mutlu günümüzde hoş geldiniz diyorum. Bugün açtığımız bu laboratuvarın büyük bir değeri var. Bu laboratuvar öğretmen ve öğrencilere büyük imkânlar sağlayacak. Rektörümüz, bu konuda müthiş bir mücadele verdi ve çalıştı bunu takdir ediyoruz ve teşekkür ediyoruz. Düzce Üniversitesi’nde çalışan herkese çok teşekkür ediyorum. Laboratuvara bağışta bulunan bu aileye çok teşekkür ediyorum.” dedi.
Prof. Dr. Rashid Khunagov, konuşmasını müteakiben Rektörümüze beraberinde getirdiği hediyeleri takdim etmesinin ardından gerçekleştirilen plaket takdimi ve fotoğraf çekimiyle program sona erdi.

Yapılan kokteyl sonrasında, Fen Edebiyat Fakültesi bahçesinde Çerkes Dili ve Edebiyatı Bölümü öğrencilerimiz tarafından akordeon eşliğinde Çerkes halk oyunları gösterisi sergilendi. Gösteriye Orman Ailesi de danslarıyla eşlik etti.